ABD liman grevi, otomasyon anlaşmazlığı çözülmeden sona erdi
ABD’nin Doğu Kıyısı ve Körfez Kıyısı’ndaki liman işçileri, Maine’den Teksas’a kadar okyanus taşımacılığını durduran bir anlaşmazlığı geçici olarak çözerek Perşembe günü üç günlük grevi sonlandırdı. Uluslararası Liman İşçileri Birliği’nden (ILA) yaklaşık 45.000 liman işçisini kapsayan grev, limanlarda artan otomasyondan kaynaklanan iş kayıpları endişesiyle gerçekleşti.
İşçiler geçici bir ücret anlaşmasına vardı ve bu durum onların işe geri dönmelerine ve sözleşmelerini 15 Ocak 2025’e kadar uzatmalarına neden oldu. Bu sırada yeni altı yıllık iş sözleşmesi müzakereleri devam ediyor. ILA lideri Harold Daggett, protestolar sırasında sendikanın otomasyona karşı duruşunu vurguladı. İşçiler “Makineler aileleri beslemez” ve “Otomasyonla savaş, işleri kurtar” yazılı pankartlar taşıdı.
ILA, A.P. Moller-Maersk’in bir yan kuruluşu ve Birleşik Devletler Denizcilik İttifakı’nın (USMX) bir üyesi olan APM Terminals’i, Mobile, Alabama’daki bir limanda otomatik bir geçiş sistemi kullanarak sözleşmelerini ihlal etmekle suçladı. Sistem, kamyonları dijital taramalarla işleyerek sendikalı işgücüne olan ihtiyacı azaltıyor. APM Terminals, terminalin 2008’de açılışından bu yana faaliyette olan otomatik geçişinin ILA/USMX ana sözleşmesine uygun olduğunu savunuyor. USMX konu hakkında yorum yapmadı.
Otomasyon, Kuzey Amerika liman işçisi anlaşmazlıklarında tekrarlayan bir tema olmuştur. Kanada’da, Uluslararası Liman ve Depo İşçileri Sendikası (ILWU) Yerel 514, kısmen Dubai Ports World Canada’nın Vancouver Limanı’ndaki tek taraflı otomasyon planları nedeniyle, Haziran ayında British Columbia Denizcilik İşverenleri Birliği’nden (BCMEA) gelen son teklifi reddetti. BCMEA ve ILWU Yerel 514, Kasım 2022’den beri görüşmelerde bulunuyor.
2023’te, ABD’deki ILWU üyeleri, otomasyon endişeleri nedeniyle Los Angeles ve Long Beach dahil olmak üzere Kaliforniya limanlarındaki operasyonları aksattı. ILWU tarafından finanse edilen bir çalışma, Long Beach terminalinde otomasyon nedeniyle iş kaybı olduğunu öne sürerken, Pasifik Denizcilik Birliği (PMA) tarafından yaptırılan bir rapor, 2016’da otomasyon başladığından beri Los Angeles limanlarında ödenen saatlerde bir artış olduğunu gösterdi. Sendika ve PMA, yeni sözleşmelerinde minimum personel ve teknolojik değişiklikleri tartışmayı kabul etti.
Avrupalı liman işçisi sendikaları, otomasyondan kaynaklanan iş kayıplarına karşı koruma sağlamayı başardı. Örneğin, teknolojik olarak ileri düzeydeki Rotterdam Limanı’nda üyeleri bulunan Hollanda’daki FNV Havens sendikası, otomasyon nedeniyle işten çıkarmaları önleyen sözleşme şartlarına sahip. Ancak, otomasyon daha az yoğun rollerin sayısını azalttıkça, kariyer uzun ömürlülüğü konusundaki endişeler devam ediyor.
Hem Avrupa hem de ABD’deki sendika yetkilileri, belirli düzeyde otomasyonun verimlilik için faydalı olabileceğini kabul ediyor. New Jersey’li vinç operatörü ve ILA grev kaptanı Shaheem Smith, verimliliği artıran teknolojiye karşı olmadıklarını, ancak işlerini tehdit eden teknolojiye karşı olduklarını belirtti. İşçiler ve liman operatörleri arasındaki devam eden görüşmeler, limanlardaki otomasyonun geleceğini ve işgücü üzerindeki etkisini şekillendirmeye devam edecek.
Reuters bu makaleye katkıda bulundu.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.